tisdag 6 april 2010

Att titta bort en sekund. Del tre.

I morse när jag åt frukost fastnade jag någon sekund i tidningen och Maja skruttade runt som hon brukar i köket. Plötsligt tycker jag mig höra ett fasligt kluckande och vaknar snabbt ur min morgontidningsbubbla. Kan först inte lokalisera ljudet men ser en strid ström vätska rinna ur ena kökslådan. Rycker snabbt upp den och ser att det är en vitvinstetra som pulserar ut vin i full fräs. Lådan badar i vin och det rinner för fullt ut på golvet.

Maja har hittat vinet och dessutom förstått att man kan skruva på "korken".

Nu börjar en mor-dotterfight. Dottern vill stoppa fingret i vinet och slicka. Mamman försöker torka och vrida ur trasan med ena armen och stoppa sprattlande, skrikande dotter med andra armen. Mamman lyckas torka upp vinet. Dottern knycker trasan och stoppar den i munnen. Mamman säger "Nej-usch" och tar trasan. Dottern tokig - skriker "AJAAJAAJA". Mamman vänder ryggen till och sköljer ur trasan. Dottern får tag på en vaniljsockerburk och innan mamman hinner reagera är dotter och golv vitt av socker. Dottern slickar lyckligt på armar och händer.

Mamman räknar till tio och rengör sen golv och underbar unge. Vissa dagar är mer händelserika än andra. Som tur är.

/S.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar