måndag 25 maj 2009

Diastasis Recti.

Idag när jag gjorde sit ups på utegympan (Sandra vs Sista gravidkilona 1-0) så tyckte jag mig känna ett mellanrum mellan de raka bukmusklerna som inte fanns där innan graviditeten. Dr Google har precis upplyst mig om att det är "Diastasis Recti" - delade magmuskler. Tydligen något som man kan drabbas av efter en graviditet och det är något vanligare efter snitt. Summan av kardemumman var tydligen att man absolut inte skulle göra sit ups (Sandra vs Sista gravidkilona 1-1). Man måste träna ihop dem först - man kanske skulle varit på den där efterkontrollen trots allt...

Nu kan det ju hända att jag överdriver det hela lite, självkritisk som man är. Det var inte så att jag kunde kasta in hatten direkt och vid lite närmare undersökning kommer jag nog inte undan sit upsen trots allt...

/S.

5 kommentarer:

  1. ja läste något om det jag å=) Men hur ska man träna? Har du koll på det?! Jag va på efterkontrollen, och de sa inget alls om magmuskler, det enda de ville va kika på ärret och dela ut lite piller=) Kanske inte tyckte man va bra å avla på igen:P Alltid lika kul å läsa här inne=) kram Jennie å Evert

    SvaraRadera
  2. Jag tror tyvärr att de har dålig koll på det här... Ett sätt att träna är att andas in och sen när man andas ut drar man in naveln mot ryggraden och håller. Upprepa massa gånger :)! Kul att du gillar att läsa :)! Kram till er!

    SvaraRadera
  3. Ja tänk att det inte finns någon som helst information om Diastatis Recti. Jag har sökt tidigare och endast fått upp amerikanska träffar. Jag vill kontakta läkare för att få en diagnos och veta hur jag ska gå tillväga. Tidigare har jag hört att 50% av läkarna säger att man kan träna ihop musklerna och andra hälften säger operation. Hur ska man veta om man inte får prata med en expert. Många frågor. Är det möjligtvis så att du har fått mer information från någon gällande detta och vill dela med dig av det?
    Mvh, Jennie

    SvaraRadera
  4. Alltså en annan Jennie ;D
    Fin sida.
    /Jennie med delade magmuskler ;D

    SvaraRadera
  5. Hej!

    Jag försöker åxå hitta så mycket som möjligt om detta ämne eftersom jag själv har delad magmuskel.
    Jag har iallafall köpt en dvd från usa som heter bounce back fast! Från sidan befitmom. Den har jag nu bara kört i 3 veckor och tänker köra flitigt(4 ggr i veckan) i ca ett halvår innan jag bestämmer mig om vad jag tycker om den. Jag har faktikt frågat en kirurg och han säger att det är operation som gäller om jag inte nu skulle vara extraordinär och lyckas med träningen för det har ingen gjort säger han...Min tanke är. Vad vet han om träning när han e kirurg. Så jag hoppas på att bevisa motsatsen. Annars kan jag rekommendera: mammafitness.se. Hon har koll. Tack och hej och hoppas att detta kan hjälpa nån.

    Mvh Melissa

    SvaraRadera